Jouw lichaam, mijn lichaam, het is voor ieders lichaam belangrijk om het verantwoord te blijven trainen. Pilates is daarvoor dé uitgelezen sport. Voor mij, als voormalig danseres en dansdocente, én voor mensen met een minder getraind lijf. Pilates biedt via heerlijke, intensieve spierbeheersing zonder zwaar springwerk alles waaraan een lichaam behoefte heeft. Er bestaan maar weinig sporten waarbij je zo gericht spieren en pezen krachtig en soepel houdt. Dat is goed voor iedereen die van zijn lichaam houdt en graag in goede conditie blijft!

Ik beoefen Pilates nu acht jaar. Waarvan zes jaar als Pilatesdocent. Elke les is een uitdaging om de cursisten te begeleiden en stimuleren tijdens hun reis binnen hun lichamelijke mogelijkheden. Dat vergt van iedereen veel concentratie, terwijl we ook lachen, ontspannen en genieten van rustige lounge-muziek.

Wanneer iedereen trots, zelfvoldaan en met kaarsrechte rug de zaal verlaat, is mijn werk geslaagd.

Marion De Laat
Welke effecten heeft Pilates op het lichaam?
De Pilates methode bevordert harmonisch en evenwichtige spierontwikkeling en spierkracht.
De nadruk ligt op een correcte ademhaling en de juiste balans tussen kracht en souplesse.
Daarbij vormen de buik en de onderrug (het Powerhouse) het centrum van kracht. Niet alleen de souplesse, balans en het coordinatievermogen verbeteren, de effecten van stress en blessures verminderen. Ook nek,- schouder,- en lage rugklachten nemen af of verdwijnen. De oefeningen zijn gebaseerd op gerichte, gecontroleerde en intensief eenvoudige bewegingen. Ze zijn afgestemd op de behoefte van de deelnemer, die steeds wordt gestimuleerd weer nieuwe grenzen op te zoeken of juist te verleggen. Dat maakt de lessen toegankelijk voor elke leeftijd en elk conditieniveau. Wees dus niet bang dat je te oud, dik of te stijf bent, want Pilates deelnemers zijn er in allerlei soorten en maten!

Tijdens de lessen werkt iedereen op zijn eigen niveau, variërend van rustig aan tot zeer intensief. Na een gratis proefles overleggen wat voor jou het beste instapniveau is. Het mooiste is als je Pilates combineert met andere conditionele sporten, zoals hardlopen, mountainbiken of wandelen.
Elke les begint met een warming-up, waarbij we de nek en schouders losdraaien, op,- en afrollen en stretchoefeningen doen. Vervolgens focussen we op de ademhaling en zetten de basishouding stap voor stap neer. Daarna volgen de grondoefeningen, waarbij er veel aandacht is voor de buik- en rugspieren. Ook de bovenbenen, dijbenen en bilspieren komen aan bod.

Tussendoor besteden we aandacht aan het oprekken van spieren, vooral de achterkant van de benen en de onderrug. Via 'twists' (rustige yoga-poses) draaien we de rug los. Intensieve oefeningen (krachtige spieren) en rustige poses (soepele spieren) wisselen elkaar af. We sluiten de les af met een cool-down: relaxen, rustige buikademhaling en even helemaal wegzakken.