Elsbeth

Pilates: ‘dat lijkt echt nergens op’, maar doe het maar eens!

Ik ben 47 jaar en heb altijd erg veel gesport (ik heb zelfs de opleiding tot gymleraar gedaan). Ik was zo fanatiek dat ik ook steeds na mijn bevallingen (3 maal) als een ‘dolle’ weer begon te tennissen en te squashen. Niet echt verstandig dus. Gevolg was dat ik vanaf die tijd (mijn oudste is nu 16 jaar) regelmatig ‘door mijn rug ging’. Erg veel zelfdiscipline om thuis zelf de nodige oefeningen van de ‘ruggenschool’ te doen had ik niet.

Toen hoorde ik van een kennis dat zij veel baat had bij ‘pilates’. Op zoek naar een pilatesklasje dus. Dat vlotte niet echt totdat ik in augustus 2006 in ‘weekblad De Brug’ las dat Marion de Laat in Berlicum begon met het geven van pilates lessen. Óp naar de proeflessen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de eerste paar lessen voor mij wat makkelijk waren maar Marion gaf aan dat een goede opbouw belangrijk was. Dát klopt en die is zeer duidelijk terug te vinden in de lessen van Marion. Ook is een van haar sterke kanten dat ze mogelijkheden tot differentiatie biedt. Het is niet noodzakelijk dat alle groepsleden op eenzelfde niveau zitten. Ieder werkt voor zich en heeft zijn/haar sterke en zwakke kanten en Marion biedt dan vaak van één oefening meerdere varianten aan. Ook de les zelf kent een erg goede opbouw. De nadruk in de lessen ligt op rug- en buikspieroefeningen. En hoewel de oefeningen eigenlijk heel simpel lijken (en zijn) zijn de lessen goed pittig.

Inmiddels ben ik dus ruim 4 jaar bezig met pilates (inmiddels zelfs 2 keer per week) en dat bevalt mij heel goed. Zolang de vakantie’s van pilates (of ide van mijzelf) maar niet te lang zijn gaat het met mijn rug ook prima en merk ik dat ik niet alleen sterker in buik en rug ben maar ook een stuk soepeler (Marion vermengt de pilates af en toe met wat poweryoga-achtige oefeningen voor de souplesse).

Gelukkig ga ik ook nog met plezier naar de lessen toe, de lessen zijn dus niet alleen goed maar ook gevarieerd en leuk! Ook mijn man is inmiddels gestart met Pilates om wat tegengas te geven aan een eenzijdige werkhouding!
Een aanrader voor iedereen eigenlijk, een soort permanente zorg voor je eigen lichaam.